středa 26. března 2014

Udržet si svůj image

Kadamba Kánana Svámí, 22. srpna 2012, Amsterdam, Holandsko, lekce Šrímad Bhágavatam 4.29.55

část osmá - poslední

Otázka: Může říci něco o závisti?

Odpověď: Ano. Závist znamená, že chceme být více, než co jsme. Chceme být něco jiného, než co jsme. A to neustále. A proto se snažíme udržet si svůj image. Snažíme se lidi zaujmout. A ono to nefunguje a my jsme z toho v nejistotě a v depresi, a tak dále. To vše je díky té závisti, že chceme být něco více, než co jsme. Když bychom dokázali být jednoduše upřímní a byli tím, co jsme. Nepřetvařovat se, nelhat. Nesnažit projektovat si svůj image. Jen přijít do tohoto stavu. Být pokorný, oceňovat a respektovat ostatní, uznat své vlastní nedostatky, pak najdeme naše přirozené místo ve vztazích k lidem. Pak budeme přirozeně plni respektu k těm, co nás mohou učit, a přirozeně budeme učiteli pro ty, kteří jsou méně zkušení, či realizovaní než jsme my. Pak přirozeně najdete své místo. Pak už to není těžké, najít si své společenské umístění. A to je velice pěkné, jestliže můžeme být takoví. Pak celé naše hnutí bude v pořádku.


Ale díky závisti, chceme být více, než jsme, a pak logicky i chceme, aby ostatní byli méně, než jsou. Protože jeden ze způsobů jak se stát větším je tím, že ostatní se stanou menšími. Znáte to. „Tak ty tohle nazýváš krásou? Vždyť je to vše make up. Jen se podívej, to je make up. Je to umělé. Ona je docela tlustá, když se podíváš, viď? No a navíc má nohy Xka.“ A takovýmto způsobem, díky závisti, se můžete snažit zničit její krásu a najít nějaké detaily, a pak už nebude vůbec krásnější než já. Chceme zrcadlo na stěně. Zrcadlo, zrcadlo, řekni mi kdo je na světě nejkrásnější? Jen závist. Kdo nejinteligentnější na světě? Kdo je nejbohatší ze všech? Stále se snažíme být více, než jsme. Díky závisti. A úplně nakonec se snažíme stát se Krišnou.

Bhakta Romeo a bhaktin Julie v chrámu s Rádhou a Krišnou na pozadí. My chceme být Rádhou a Krišnou. Nechceme jim sloužit. Takže tato závist je také celkem problémem. A je tu aktivní závist a pasivní závist. Aktivní závist znamená, že jdete po lidech a hledáte na nich chyby, a tak dále. A pasivní závist znamená, že lidem nedáváte místo pro život. Takže my máme i kolektivní závistivý společenský systém. Je to jako: „Prostě buď normální osobou. Normální člověk se obléká normálně. A normální člověk se chová normálně. A cokoliv jiného, není přijatelné.“ A toto je pasivní závist. Nevypadá to, že by někoho napadali, ale oni vyvářejí kolektivní sociální strukturu, která nenechá lidi žít.

Část védské kultury je o praja. Praja znamená: to, co se narodilo, má právo na život přirozeným způsobem. A proto je ptákům dovoleno jíst zrní z polí, protože to jsou ptáci a jedí zrní, nemohou si pomoci, je to jejich jídlo. A vy nemůžete stát na kraji pole s puškou a střílet je. Nebo vám není dovoleno dávat otrávené mrkve na pole pro králíky. Nebo, mimochodem ani nesmíte kupovat jed na myši, abyste se zbavili myší, které v chrámu žijí. Jen se musíte ujistit, že všechna bhoga je správně umístěna v barelech. Takže bhoga není rozházená kolem, ke které by se mohly dostat. Ale když je všechna bhoga jen tak otevřená, pak není divu, že se tam dovnitř dostanou všechny myši, pak já bych se tam nastěhoval s těmi myšmi také. To je přirozené.

GourGovinda maharáj vyprávěl příběh o vlku a malém jehněti. Malé jehně pije vodu z řeky. A pak tam přijde vlk a také začne pít. A vlk řekne: „Hej ty špinavé malé jehně! Kdo si myslíš, že jsi, abys strkalo svůj špinavý čumák do mé pitné vody?“ „Ne, pane vlku, to ve skutečnosti není problém, protože já piju vodu po proudu od vás. Takže ta voda, co piju, se vaší pitné vody nedotkne.“ „No podívejme se na to! Nejdříve strčíš svůj špinavý čumák do mé pitné vody, a teď jsi ještě drzá. To už je opravdu příliš. A minulý rok jsi udělala to samý!“ „Ne pane vlku, tak to nemůže být, protože minulý rok jsme se ještě nenarodila.“ „A teď už je toho opravdu dost! Stále budeš odmlouvat? Tak za to tě teď sežeru!“ To je také závist, jak můžeme vidět. „Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.“

Je to tu, jako to bylo dříve. Jsme stále na tomto stejném místě. A to co bylo, se stalo snem, který se nesplnil. Myslím, že bychom ten chrám, co se neobjevil, měli nazvat snem, který se neuskutečnil. Takže jsme žili ve snu, který se nestal skutečností. A stále zde je to velké okno a žádné záclony. A tam naproti byl byt s nějakými kluky a jedna paní z toho bytu si přišla jednou stěžovat: „Nechoďte prosím pořád v těch ručnících kolem okna, protože moje dítě se na vás stále kouká.“ A my musíme kolem okna chodit v ručnících. Oni musí být šťastní, že chodíme v Amsterdamu kolem okna v ručnících. Protože to je docela dobrý. Lidé tady kolem okna nechodí obyčejně v ručnících. Ale protože to je odlišné, jsme jiní. „Přestaňte být odlišní!“ Nebo jako to říkají venku, když jste na ulici: „Najdi si práci! Najdi si práci! Najdi si práci!“ Jako by to snad nebyla práce? Vy tam stojíte na ulici celý den s knihami. Podívejte se na ně, jak dlouho by tam vydrželi, ti „najdi si práci“. Nebuďte odlišní. Šedá je dobrá. Různé odstíny šedivé. Můžete si vybrat, jaký odstín šedé chcete, ale musí to být šedá. Takové to tu nyní je. Všichni nosí jen černou, hnědou, šedou. Dobře, ženy mohou maličko, ale ne moc barvy. A pak je tam hipísačka. „Tolik barev? To není normální! Jsou to hipísáci. Jsou to nezodpovědní lidé! O nic se nestarají. A my za ně všechno platíme. Oni žijí na účet státu. Hipíci. Tolik barev. Na první pohled to můžete vidět.“

Nějaké další otázky?

Otázka: Ghana Šjám. Co to jméno znamená?

Odpověď: Je to o mraku. ghanatvam. Vzpomínáš si? saḿsāra-dāvānala-līḍha-loka- trāṇāya kāruṇya-ghanāghanatvam Duchovní mistr je jako dešťový mrak, který hasí planoucí oheň hmotné existence. A tak ghana znamená mrak. A šjám znamená temná barva bouřkového mraku, Krišny. Ve Vrindávanu během období dešťů, těsně před nimi je slunce tak silné, že je to nesnesitelné, tak silné, že nic nevidíte, tak moc je v tu dobu slunce zářivé. A pak přijdou ty temné bouřkové mraky a slunce přímo svítí skrze ty mraky, tak je zářivé. A ten mrak má pak namodralou barvu, je velice zářivý. Pak brijbásí volají Šjám! Šjám! To je Ghana Šjám. To je barva Krišny.

Žádné komentáře:

Okomentovat